Tuesday, February 3, 2009

Seminggu dua ni terlalu banyak perkembangan politik berlaku dalam negara kita... Perkara yang tak pernah terfikir berlaku, namun ia berlaku seminggu dua ni. Betullah kata orang tiada yang mustahil dalam politik.

Perkembangan ini berlalu begitu saja tanpa mendapat sentuhan dalam blog saya... Maaflah laptop saya buat hal lagi... Seharusnya ia telah diganti sejak Oktober lalu... Namun memandangkan harga baru bukannya seringgit dua, maka saya bertahan dengan sekadar yang ada. Laptop ini terlalu banyak jasanya. Bukan sahaja menemani saya ketika berceramah dan berkuliah, saya meluncur di alam maya juga bersamanya.

Balik pada bicara politik hari ni. Nampak sedikit gawat. Sudah dua kali usaha untuk menggulingkan kerajaan PR di Perak, nama ianya tidak diizinkan Allah. Besarnya keagungan kuasa Allah, pada ketika manusia terhimpit ke ruang yang sempit, pasti Allah membuka ruang untuk meloloskan diri, Ketika manusia diasak ke jurang yang menggerunkan pasti ada tangan yang yang menyambutnya. Semuanya mengandungi hikmah yang sukar ditafsirkan buat masa ni.
Oleh itu selain kita berikhtiar.. serahlah pada Allah yang Maha Kuasa. Saya teringat seorang sahabat yang baru sahaja saya kenali satu ketika itu, berstatus doktor. Ketika kami berhadapan dengan satu musibah (tak perlu saya ceritakan musibah itu, biarlah ia menjadi rahsia saya dan beberapa orang sahabat lain) masih terngiang ditelinga saya katanya

"Ustaz... kalau kita letak harapan pada manusia, manusia mungkin akan mengecewakan kita... tapi bila kita letak harapan bulat pada Allah, Allah tak akan mengecewakan kita... Jomlah kita mengadu pada Allah."

Menitik air mata saya bila seorang sahabat yang pada ketika itu baru sahaja saya kenali memberi semangat untuk kita hadapi hari esok yang lebih mencabar...
Marilah.. selain berusaha menyelamatkan kerajaan PR ini, kita bermunajat mohon pertolongan dari Allah.