Tuesday, December 16, 2008

MENDEKATI MASYARAKAT ORANG ASLI PERLU STRATEGI


Beberapa tip dan maklumat yang perlu diberi perhatian dalam dakwah kepada masyarakat orang asli.
1. Jangan tipu orang asli. Orang Asli tak mudah ditipu. Orang asli payah untuk menerima orang luar terutama dari Bandar.

2. Kalau mahu diterima oleh orang asli, jangan pandang rendah dan jijik dengan cara hidip mereka

3. Orang luar boleh menjadi ‘saudara’ orang asli jika mereka datang, duduk, makan, bergaul dan tinggal bersama dan bersedia menerima budaya hidup mereka.

4. Jarang pendakwah muslim tempatan yang berminat untuk menjelajah dan tinggal di perkampungan orang asli dalam menjalankan kerja dakwah

5. Kebanyakan yang turun padang baik agensi kerajaan mahupun badan bukan kerajaan sekadar dating mengislamman orang asli, bukan memuslimkan mereka.

6. Kebanyakan pendakwah macam orang politik, yang hanya datang menjelang pilihanraya. Selepas pilihanraya mereka lesap tidak pernah menjenguk mereka sehingga pilihanraya berikutnya.

7. Sebenarnya apa yang di buat oleh agensi kerajaan dan badan bukan kerajaan sangat minima. Orang asli mahu lebih daripada itu dengan makna mereka perlukan bimbingan mengenali tuhan, tujuan mereka dihidupkan oleh tuhan, dan bagaimana mengakhiri hidup yang dikehendaki tuhan.

8. Pendakyah kristian berjaya mempengaruhi orang asli dengan kaedah berdamping rapat dengan mereka.

9. Orang asli ternanti nanti orang yang mampu menunjukan jalan kepada kepada tuhan. Orang asli lebih dekat untuk menerima Islam kerana rumpan mereka termasuk dalam rumpun Melayu dan Orang melayu Negara ini beragama Islam.

10. Menurut mereka Orang asli Kristian memusuhi orang asli Animisme dan orang asli Islam, tetapi orang Asli Islam boleh berjiran dengan orang asli yang perbagai kepercayaan.