Thursday, October 9, 2008

BENARKAH MUFTI TAK DITEKAN?

Benarkah institusi mufti dan agama di negara ini tidak ditekan seperti yang didakwa? Bohong kalau ada yang berkata institusi mufti negara ini tak ditekan.

Pemecatan Dato Ishak Baharom

Kes Dato Ishak Baharom jelas memaparkan kepada kita, betapa mufti dan institusi agama negara ini ditekan. Dato Ishak Baharom ditamatkan kontrak apabila mempertahankan pendakwaan ke atas ratu cantik.

Malangnya para mufti yang ada platform menghimpunkan semua mufti, tidak bertindak mempertahankan Dato Ishak Baharom. Tak ada seorang muftipun pada masa itu bercakap soal ini. Pergilah Dato Ishak Baharum seorang diri.

Hairan ye, selalunya bila selalu kita sering bersama terutama dalam mesyuarat, nilai persahabatan akan dipupuk, ukhuwah akan terjalin, kita akan rasa kasih pada sahabat. Itulah yang saya rasai bila sering bermesyuarat dengan teman-teman. Malangnya mesyuarat orang agama yang sepatutnya lebih hebat dari mesyuarat kita, gagal memupuk semua ini. Lepas mesyuarat mereka bawa diri nafsi-nafsi. Kadang-kadang tertanya juga apa guna Majlis Mufti?

Di penghujung hayat Dato Ishak Baharom, dia mula mengenali siapa sahabat sejati. Nilai persahabatan sejati Dato Ishak temui dalam PAS, sehinggalah beliau meninggal dunia semasa menjawat jawatan Ahli Majlis Syura Ulama PAS Pusat.

Saya pernah meluahkan perasaan tentang institusi Mufti dan institusi agama negara ini, Dalam isu konsert Avril Livigne. Lihat posting saya di

http://najwasuhaimi.blogspot.com/2008/08/selepas-punggung-saiful-dijaja-kini.html

Kes-kes lain

Sure heboh diisytiharkan haram oleh Muzakarah Majlis Mufti Semalaysia, tetap di teruskan di semua negeri kecuali Kelantan. Malah, negeri Perak dibawah BN sebelun PRU 12, menolak pandangan mufti Perak, tetap menjemput kontigen Jom Heboh ke Perak.

Apabila timbulnya Isu murtad dan Islam liberal, Mufti Perak telah mempertahankan kenyataannya bahawa ada 250,000 orang Melayu murtad. Mufti Perak dikecam.

Dalam isu kongsi raya sekali lagi mufti dikecam. Dato Harusani yang mengeluarkan pandangan haram kongsi raya, dikecam hebat oleh para menteri.

Semua ini adalah bukti betapa institusi mufti diganggu dan ditekan. Pandangan mufti tak pernah diberi perhatian. Hanya pandangan mengampu mufti sahaja yang diterima oleh kerajaan BN.

Itu belum diambil kira institusi agama seperti Jabatan agama, masjid, pusat zakat dan sebagainya.

Saya sekadar ingatkan fakta di atas, kot-kot ada yang lupa.