Thursday, August 28, 2008

BUKTI AGENDA DAILY BANGANG

Analisis/ laporan akhbar portal Agenda daily mengenai keputusan pilihanraya kecil Permatang Pauh. Akhbar ini juga merupakan penganjur 2 debat yang melibatkan Dato Seri Anwar dan Dato Shabery Chik, Lim Guan Eng dan Koh Tsu Koon. Tujuannya supaya budaya ilmiah dan intelek dapat dipupuk. Tak sangka pulak Agenda Daily sendiri gagal merealisasikan budaya itu. Buktinya lihatlah berita di bawah (klik pada tajuk)

Agenda Daily melaporkan

Mac lalu, Wan Azizah memperolehi 30,338 undi sedangkan Anwar hanya mendapat 31, 195 undi sahaja. Jika dibandingkan undi mereka, Anwar cuma dapat lebih 857 undi sahaja.

Kesimpulannya, dengan 857 undi baru yang memihaknya, pemimpin de Facto PKR itu tidak sehebat mana walaupun mendapat sokongan dalam dan luar negara untuk menenangi semula kerusi Permatang Pauh yang diwarisi isterinya selama 10 tahun sebelum ini

Hakikatnya ini adalah pilihanraya kecil. Selalunya dalam pilihanraya kecil pembangkang sukar menang. Kalau menang pun, majoritinya kecil. Segala jentera digunakan. UMNO memanipulasi punggung SayFool. Sumpah SayFool dijaja merata-rata. Akhbar dan TV melaporkan berita negatif tentang DSAI dan penyokongnya. Pun begitu beliau tetap berjaya dengan majoriti bergaya.

Saya cabar Agenda Daily menganalisis fakta di bawah.

Pilihanraya kali ini jumlah majoriti DS Anwar lebih besar dari jumlah undi yang diterima oleh Arif Shah.

DUN Seberang Jaya diwakili Arif Shah manakala Penanti diwakili pemimpin PKR dan Permatang Pasir pula wakil PAS. Di bawah ini adalah undi mengikut DUN. Mari kita lihat siapa yang kena?

DUN Penanti undi menyumbangkan kepada DS Anwar 8,054 undi, Arif Shah (4,229) dan Hanafi (27).

DUN Permatang Pasir, DS Anwar mendapat 12,034 undi, Arif Shah (4,381) dan Hanafi (26).

Di DUN Seberang Jaya, DS Anwar memperoleh 11,084 undi, Arif Shah (6,345) dan Hanafi (36). Untuk pengetahuan semua Arif Shah adalah wakil rakyat di Seberang Jaya.

Beliau tewas dengan majoriti 4,739 di DUNnya sendiri. Sepatutnya beliau menang di kubu beliau. Lepas ni Arif Shah kena fikir untuk cari kerja lain selepas PRU akan datang. Bolehlah tinjau mana-mana kawasan perumahan untuk beliau jadi agen surat khabar lama.

Kepada wartawan Agenda Daily, kalau nak jadi barua UMNO pun, janganlah tunjukkan kebodohan tahap kritikal. Jadilah barua yang cerdik jangan jadi barua yang bangang